Tóth Sándor:
Soproni vasutas képeskönyv 1937-1987
A kötet több szempontból is egyedül álló, hézagpótló munka.
Egyrészt a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasútról (GySEV) eddig magyar nyelven nem jelent meg könyv.
Másrészt a könyv fotóit jegyző Finta Béla (1910-1994) nem csak egyszerűen "fotózgató vasutas" volt,
hanem neves nemzetközi hírű fotóművész is volt, akinek pl. az 1942. évi lisszaboni fotókiállításon
bemutatott "Teljes gőzzel ... " fotósorozatát a kiállítás nagydíjjával honorálták. A könyvben szereplő
felvételek jól megkomponált művészi értékű fotók.
Noha címében a "soproni" jelzőt tartalmazza, a könyv nem csak a soproniaknak ill. a Sopron
környékieknek, nem csak vasutasoknak, vasútbarátoknak szól.
A könyv Finta Béla rövid életrajzi ismertetőjét követően 208 oldalon keresztül 320 fekete-fehér, eddig
nem publikált fotó segítségével 33 tematikus fejezeten át bemutatja a GySEV-t. Azt a vasúttársaságot,
amelyet a nem vasúti körökben mozgók szemében is bizonyos misztikum lengte és lengi talán ma is
körül.
Az 1876. évi vonalmegnyitásakor a vasút egyike volt az akkortájt tucatjával megépített
hosszabb-rövidebb, kisebb-nagyobb jelentőségű magyar vasútvonalaknak. Jelentősége és szerepe a
trianoni területvesztést követően nőtt meg. Noha saját és a kezelésében álló Fertővidéki hév
vonalának egy része is osztrák fennhatóság alá került, önállóságát megtartotta. Megtartotta a mai
napig, dacára a II. világháborút követő nagy állomásítási hullámnak, az 1950-es évek eleji MÁV
részéről történő átvételi, ill. elsorvasztási kísérletnek is.
Az 1950-es évek lepusztult, vegetálásra ítélt vasútja az 1960-as évek második felétől kezdődően
látványos fejlődésnek indult és napjainkra a MÁV "kistestvérének" becézett vasúttársaságból
nemzetközi elismertségű, korszerű, modern vasúttársaság vált . Napjainkban a médiák a MÁV Cargo
osztrák és GySEV részről történő átvétele kapcsán volt hangos a vasúttársaság nevétől. A
"kistestvérből" lassan "nagytestvér" lesz.
A könyv által bemutatott időszak (1937-1987) az I. világháború utáni talparállástól kezdődően a II.
világháború pusztításán, majd az újáépítésen keresztül mutatja be a Győr-Sopron Ebenfurti Vasút
fejlődését. A kötet a klasszikus vasúti jármű fotók mellett teret szentel a munkáját végző
vasutasoknak, eseményeknek, tömegmegmozdulásoknak, építkezéseknek, stb. Az egyes tematikus
fejezetek rövid bevezetőjét követően a fényképek alatt hosszabb-rövidebb magyarázó szöveg
találhatók, amelyek adott esetben a fotón bemutatott esemény megértéséhez szükséges tágabb
társadalmi, politikai összefüggésekre is kitérnek.
A vasútbarátok egyre szélesebb tábora kedvéért a felvételeken beazonosítható járművek (legyenek
azok, mozdonyok, személy-, vagy teherkocsik, autóbuszok, vagy éppen teherautók) teljes "életrajzát"
is tartalmazza a könyv, vagy közvetlenül a fotó alatt, vagy hely hiányában a könyv végében található
függelékben.
A könyv stílusában az elsősorban német nyelvterületen elterjedt "képeskönyveket" mintázza, azzaz
jóminőségű, eddig nem publikált kortöréneti fotók, bő magyarázattal.
A könyv bátran ajálnható nem csak soproni lokálpatriótáknak, vasutasoknak és vasútbarátoknak,
hanem mindenkinek, aki érdeklődik a kézzelfogható történelem után és szereti a régi időket művészi
igényű fotók segítségével felidézni.
Terjedelem: 208 oldal
Fotók száma: 320 (fekete-fehér)
Gönc József – Bognár Béla:
„ Közlekedés Sopron vármegyében”
Kordokumentumokon és képeslapokon
A kötetben a szerzők emléket állítanak a már rég letűnt vasutak mellett a korai soproni buszközlekedésnek, a helybeli virágzó repülősportnak, motorsportnak, stb. A bemutatott képeslapok, fotók és egyéb dokumentumok a teljesség igénye nélkül, kaleidoszkóp szerűen felvillantják a legkülönbözőbb közlekedési formák soproni és megyei emlékeit.
Terjedelem: 131 oldal
Postai utánvétel kizárt!!
Nézd meg a többi aukciómat is, érdemes!
Jelenlegi ára: 9 900 Ft
Az aukció vége: 2011-11-15 22:30
. 2 könyv nem csak vasútbarátoknak hanem mindenkinek - Jelenlegi ára: 9 900 Ft
2011. november 18., péntek
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése